اغلب کارمندان بانک با مانتو فرم بانک و پوششی یکسان در محل کار خود حضور می یابند مانتو اداری برای خانم ها و کت و شلوار برای آقایان یونیفرم اداری بانک ها می باشد. به بیشتر شغل‌ها توجه کنید، همگی از نظم و قاعده‌ای خاص در پوشیدن لباس تبعیت می‌کنند که همان مانتو فرم آنهاست.

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم که یونیفرم اداری به اندازه داشتن شرایط استخدام شما در یک مکان شغلی مهم است. اهمیت این پوشش مشترک به حدیست که بسیاری از کارفرمایان بر رعایت آن تاکید ویژه داشته و رعایت نکردن آن را مساوی با بی‌نظمی دانسته که ممکن است جایگاه فرد را متزلزل کند. قطعا شما نیز در این شرایط بوده حتی بر خلاف میلتان مجبور به رعایت این قواعد در محل کار خود هستید.

لباس فرم اداری یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسئولان سازمان و ادارات مختلف است. رعایت این نکته به ویژه در ادارات دولتی از جمله بانک‌ها ضروری بوده و چشم پوشی از آن غیر قابل اجتناب است. مطلب حاضر قرار است کمی بیشتر درباره پوشش‌های اداری به ویژه مانتو فرم بانک‌ها صحبت کند. تا پایان همراه ما باشید که ببینیم قواعد و قوانین مانتو فرم بانک‌ها چگونه بوده و کارمندان بر اساس این اصول چه باید بپوشند.

 

چرا باید مانتو فرم بپوشیم؟

تضاد و اختلاف میان کارفرما و کارمند در پوشیدن لباس فرم را نمی‌توان منکر شد. در گذشته جنبش‌های مختلفی بوده که توسط کارمندان بر پا می‌شدند تا قانون الزامی کردن لباس فرم را منسوخ کرده و بتوانند در محل کار خود با لباس‌های آزاد و راحت حاضر شوند اما همه آن‌ها با شکست مواجه شدند؛ درحالیکه از تاثیرات مثبت این پوشش مشترک برای خود و ارتقاء شغل خود مطلع نبودند. رعایت پوشش مشترک و اداری به ویژه در محیط بانک‌ها جهت تحقق اهداف سه گروه واجب است:

لباس اداری کارکنان

اولین گروهی که از رعایت این پوشش هماهنگ و یکسان سود خواهند برد، کارکنان هستند. برای مثال رعایت مانتو فرم بانک‌ها به کارکنان زن و مرد حس یکدست و یکسان بودن داده و موجب شکل‌گیری احساس تعلق به کار و آن مکان خواهد شد. گاهی روی لباس فرم کارکنان دوخت یا پیکسل‌هایی دیده می‌شود که نشانی از محل کارشان بوده و این خود نوعی هویت بخشی به فرد است. بیشتر پیش آمده که این روش را روی مانتو فرم بانک‌ها پیاده کرده و اینگونه فرد کارمند را از ارباب رجوع جدا می‌کنند.

لباس اداری کارفرما

پس کارفرما در این بین چه سودی می‌برد؟ شاید ذهن خیلی از شما درگیر این سوال شده باشد. در هر محلی یک فرد عالی رتبه نیز حضور داشته که مسئولیت آن مکان و نحوه پیشرفت کارها توسط کارکنان را به عهده دارد. کارفرما یا همان رئیس از اهمیت یکسان بودن پوشش مطلع بوده و اغلب بر رعایت این نکته اصرار زیادی دارند. در واقع کارفرما جهت رسیدن به اهداف بلند مدت خود در آن اداره یا شرکت مجبور به رعایت برخی اصول و قوانین بوده که یکی از آنها پوشش مشترک کادر اجرایی است. برای مثال در محیط بانک، رعایت هماهنگی در مانتو فرم بانک‌ها دارای مزایایی بوده که بیشتر از همه به نفع کارفرما خواهد بود. اما این مزایا کدام‌اند؟

 

مزایای استفاده از مانتو فرم بانک ها

 

مانتو فرم بانک

 

افزایش بهره وری کارمندان با مانتو فرم بانک ها

پوشیدن لباس فرم بهره وری کارکنان به ویژه کارمندان بانک را افزایش داده و بازده آن‌ها را بالا می‎برد. بعضی از نظر سنجی‌ها نشان داده که درصد بالایی از کارکنان و شاغلان نسبت به پوشیدن لباس فرم رضایت داشته تا آنجا که ادعا کرده‌اند با این پوشش احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته و بهتر بر کار خود متمرکز می‌شوند. این تحقیقات نشان‌دهنده جا افتادن لباس فرم به مرور زمان است؛ درحالیکه در گذشته بسیاری با رعایت این فاکتور در محل کار خود مخالف بودند.

برند سازی با مانتو فرم بانک ها

گفتیم که در بعضی ادارات مانند بانک، با دوخت یا برچسب‌هایی بر مانتو فرم بانک‌ها کارمندان آن محل را از مردم و کارمندان ادارات دیگر جدا کرده و آن شغل را به طور غیر مستقیم به دیگران معرفی می‌کنند. از دیگر نمونه‌های بارز که نشانی از برندسازی لباس فرم دارد مانتو اداری آژانس‌های هواپیمایی بوده که خود نوعی تبلیغ و برندسازی برای شرکتی است که در آن فعالیت دارند.

به هر حال چه راهی بهتر و به صرفه‌تر از پوشیدن لباسی که محل کار ما را تبلیغ و معرفی کند می‌توان پیدا کرد؟ مسلما هیچ راهی. اینگونه است که کارفرمایان به جای پرداخت هزینه‌های سنگین برای تبلیغات محل کار خود با درج آرم اداره یا سازمان خود بر لباس‌های کارفرمایانش تبلیغی خوب و کارساز در این باره کرده است.

تاثیر مانتو فرم بانک ها بر ارباب رجوع

تا به حال به تاثیر پوشیدن لباس فرم بر روی مشتری فکر کرده‌اید؟ شاید بگویید پوشیدن لباس فرم چه تاثیری می‌تواند بر مشتری بگذارد؛ درحالیکه او تنها باید به دنبال حل مشکلش باشد نه چیزی دیگر، اما این تصور کاملا اشتباه است. در واقع این لباس فرم است که مشتری را به سمت کارکنان جذب کرده و کار خود را به او می‌سپارد. احتمالا برایتان جالب باشد اگر بگوییم لباس فرم کارکنان موجب شکل‌گیری حس اعتماد در مشتری نسبت به کارکنان خواهد شد. در واقع این مشتری بوده که با سپردن کار خود به کارکنان یک شرکت یا اداره و اعتماد به آن‌ها موجب ارتقاء جایگاه آن محل شده که می‌تواند زمینه آشنایی مشتری‌های جدیدتری را برای اداره یا موسسه مذکور دست و پا خواهد کرد.

مشتری، کارمند بانک را از روی ظاهرش خواهد شناخت و به سمت او می‌رود. یکی از معروف‌ترین نظر سنجی‌ها در این باره که بر روی مشتری‌ها توسط JD Power انجام شد، بیش از ۵۲ درصد مشتری‌ها مدعی شدند که با وارد شدن به محیط اداره یا یک بانک به کارمندانی که دارای پوششی هماهنگ و حرفه‌ای اند جذب شده و به آنان اعتماد می‌کنند. حدود ۵۴ درصد دیگر از پاسخ دهندگان نیز مدعی شدند با کارمندانی که در یونیفرم خود راحت هستند بهتر ارتباط برقرار می‌کنند.

 

مانتو فرم بانک‌ها چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

رعایت پوشش در لباس فرم چیز عجیب یا قانون جدیدی نیست که بخواهد عوض شده یا حتی تغییر کند. زن یا مرد، فرقی ندارد و این قانون در هر صورت باید رعایت شود. پوشش مشترک یا به قول معروف لباس فرم در اغلب مراکز شغلی رعایت می‌شود که سهم موسسات و ادارات دولتی در این زمینه بیشتر است. در ادارات ایران آقایان موظف به پوشیدن کت و شلوار و خانم‌ها مانتو و شلوار و مقنعه هستند. این قانون باید برای همه ادارات رعایت شده و فرقی بین آن‌ها وجود نداشته باشد. اما همانطور که قبلا نیز ذکر شد این بانک‌ها هستند که بهترین نمونه در رعایت پوشش مشترک به حساب می‌آیند.

انتخاب لباس فرم عموما با توجه به فاکتورهای از قبل تعیین شده و به وسیله افراد متخصص طراحی و دوخته می‌شود. در کشور ما نیز طراحی لباس فرم اغلب بر اساس رعایت قانون حجاب و قوانین مختص هر اداره تعیین می شود. تا به حال در بین مراکز دولتی ایران به آن‌ها دقت کرده‌اید؟ به نظرتان همه ادارات دولتی تمام و کمال و بدون هیچ نقصی قانون لباس فرم را رعایت می‌کنند؟ مسلما خیر. شاید همه افراد شاغل در رعایت پوشش اسلامی مضایقه نکنند اما اغلب به رعایت رنگ‌های یکسان یا طرح‌های همانند توجهی ندارند به جز یک محل و آن هم بانک است. در بیشتر بانک‌ها کارمندان زن و مرد پوششی مشترک و همسان دارند. نود درصد کارمندان بانک از لباس فرم‌هایی هماهنگ بهره گرفته و آنها را می‌پوشند.

 

فروش مانتو فرم مخصوص بانک

 

بهترین پارچه برای مانتو فرم بانک‌ها کدام است؟

یک کارمند بانک می‌تواند ضمن رعایت اصول پوششی در محل کارش، از هر پارچه‌ای که دوست دارد برای دوخت لباس فرم خود استفاده کند. اما نکته مهم این بوده که پارچه مورد نظر باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا فرد در طول ۷ الی ۸ ساعت کاری‌اش دچار دردسر نشود. انتخاب پارچه مناسب یکی از اقدامات مهم در دوخت لباس فرم است. فرقی ندارد برای دوخت کت و شلوار باشد یا مانتو و شلوار، آنچه که مورد اهمیت بوده، پارچه مناسب است.

عموما پارچه‌های نخی طرفداران بیشتری داشته و در صف پر طرفدارترین پارچه‌ها برای خرید لباس فرم است. پارچه‌ای که برای دوخت لباس فرم در نظر گرفته می‌شود باید در فصل تابستان از تعریق و گرماسوز شدن بدن جلوگیری کند. در فصل تابستان برای خانم‌ها مانتو و شلوار نخی با رنگ رسمی و ثابت، مناسب و پر طرفدار است. پارچه‌های دیگری نیز از جمله ویسکوز، کجراه، پرشیا، پرادو و فیونا از جمله پارچه‌های مناسب برای مانتو اداری کارمندان بانک است.

اما کت و شلوار آقایان چطور؟ برای نمونه کافیست یک بار به پارچه فروشی‌ها سر زده و از آن‌ها پارچه کت و شلوار اداری بخواهید. به شما قول خواهیم داد که اولین پارچه مورد نظر که معرفی خواهند کرد، فاستونی است. فاستونی یکی از بهترین پارچه‌ها برای دوخت کت و شلوار آقایان بوده که نود درصد کارکنان مرد این پارچه را به تن دارند. فاستونی در عین سبک و راحت بودن تن خور مناسبی نیز دارد.

 

چه رنگی برای مانتو فرم بانک‌ها مناسب است؟

عموما کارمندان در انتخاب رنگ خیلی آزاد نیستند. همه ما دوست داریم که هر چند وقت یکبار لباس خود را عوض کرده و به نوعی به آن تنوع دهیم؛ اما آنچه که مشهود بوده عدم باز بودن دست شاغلان اعم از زن و مرد در این مورد است. اغلب خانم‌ها دلشان می‌خواهد از رنگ‌های روشن استفاده کرده و آن را با آرایش یا رنگ موی خود ست کنند، اما محیط‌های رسمی رنگ‌های خیلی روشن و جیغ را مورد پسند قرار نمی‌دهد. این قانون تنها مربوط به ایران نبوده به نحوی که اگر به ادارات و بانک‌های کشورهای خارجی نیز توجه کنید اغلب از رنگ‌های رسمی‌تر استفاده می‌کنند.

غالب ترین رنگ‌ها برای لباس اداری کرم، سورمه‌ای، مشکی، طوسی، بژ و خاکستری هستند. رنگ بندی‌ها در زمان طراحی لباس اداری معمولا انتخاب و رعایت می‌شوند. البته در بعضی موارد دیده‌ایم که مثلا یک خانم کارمند از شلواری که همرنگ مانتو او نیست استفاده کرده است که این مورد نیز به سلیقه فرد بستگی دارد. اما به نظر می‌آید که پوشیدن لباس‌های همرنگ با طرح‌های یکسان جذاب و زیبا‌تر است.

 

نکاتی در انتخاب سایز مناسب مانتو فرم بانک‌ها

یک کارمند بانک در یک بازه ۷ ساعته باید روی صندلی نشسته و کار کند. این زمان آنهم برای ۶ روز هفته کمی زیاد بوده که جهت آسایش خاطر فرد کارمند باید چند نکته حتما رعایت شود. یکی از مهم‌ترین این نکات سایز لباس اداری است. شما نباید در یونیفرم خود معذب بوده و احساس ناراحتی داشته باشید. سایزی که با آن راحت بوده و احساس خوبی در لباستان داشته باشد همان سایز مناسب شماست. این قاکتور برای کارمندان بانک صادق‌تر بوده که به صورت مکرر در حال خدمات رسانی هستند. سایز مانتو فرم بانک‌‌ها باید حتما مناسب باشد تا کارمند بانک بتواند راحت و بدون هیچگونه دغدغه‌ای به ارباب رجوع خدمت رسانی کند.

 

جمع بندی

از اهمیت لباس فرم هر چه بگوییم کم است. هر فرد شاغل به ویژه در شغل‌های جمعی و گروهی که در مکانی مشترک و در یک راستا برای رسیدن به هدفی مشترک فعالیت می‌کنند ملزم به رعایت پوشش مشترک هستند. این پوشش می‌تواند کمی آزاد بوده، مانند کشورهای اروپایی و یا بر طبق رعایت اصول حجاب مانند اغلب کشورهای اسلامی، در هر صورت هر دو موظف به رعایت این پوشش هماهنگ و یکسان هستند.

یکی از بهترین نمونه‌ها در رعایت لباس فرم اداری را می‌توان در بانک‌ها جست. هر بانک از گروهی کارمند زن و مرد تشکیل شده که با رعایت پوشش مشترک خود را در جهت یک هدف با هم تطبیق می‌دهند. مانتو فرم بانک‌ها یکی ازبهترین نمونه‌ها در بین لباس‌های اداری است. خانم‌ها با مانتو شلوار فرم و مقنعه و آقایان با کت و شلوار در محل کار خود حاضر شده و به انجام وظیفه می‌پردازند. این لباس فرم است که به یک کارمند هویت مستقل داده تا خود را متعلق به آن شغل بداند و این یکی از نکاتیست که اغلب کارفرمایان بر آن تاکید ویژه دارند. پس این بار که به یک بانک مراجعه کردید حتما به این پوشش یکسان کارکنان و تاثیر آن دقت کرده تا این مساله را از نزدیک لمس کنید.

 

مدل مانتو فرم بانک

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید