بسته بندی وسایل سفر، همیشه چالش‌برانگیز است. به خصوص اگر بخواهید، با ظاهری تمیز و آراسته به مقصد برسید. اگر همه لباس های شما در چمدانتان چروک شده باشند، تقریبا غیر ممکن است که، به خواسته خود برسید. به خصوص اگر زمانی برای اتو کشیدن مانتوی خود هم نداشته باشید. نگران نباشید. راه حل‌های ساده‌تری هم وجود دارند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که، راه حل این مشکل را به ما بسپارید.

ما در گروه ایندو فرم تولید کننده مانتو اداری و مانتو فرم اینجا هستیم تا، به شما کمک کنیم با پارچه های بدون چین و چروک آشنا شوید و دفعه دیگر که قصد خرید یا بستن چمدان خود را برای رفتن به مسافرت دارید، آن‌ها را در ذهن داشته باشید. در این نوشتار می‌خواهیم مقاومت پارچه‌های مختلف در برابر چین و چروک را بررسی کنیم و نیاز به اتو کشی آن‌ها را، ببینیم. تا انتها همراه ما باشید. 

 

مانتو فرم مانتو اداری

 

پارچه های مقاوم در برابر چین و چروک

پارچه‌های مقاوم در برابر چین و چروک، منسوجاتی هستند که، با هدف مقاومت در برابر فشار خارجی و حفظ فرم، تولید شده‌اند. لباس‌های ساخته شده از این نوع پارچه‌ها، نیازی به اتو کشیدن ندارند و با نام بدون نیاز به اتو و مراقبت آسان، به فروش می‌رسند. به دلیل سادگی تمیز کردن و نگهداری پارچه، بسیاری از خریداران ترجیح می دهند، از این نوع پارچه‌ها برای لباس‌های خود استفاده کنند.

روش‌های مقاوم سازی پارچه در برابر چین و چروک، در اوایل قرن بیستم، به عنوان راه حلی برای مقابله با پارچه‌های مشتق شده از پنبه، ریون و پارچه‌هایی که به راحتی چروک می‌شوند و چین و چروک را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند، توسعه یافت. این روش‌های درمانی، تاثیر ماندگاری بر روی پارچه داشتند. مواد مصنوعی مانند: پلی استر، نایلون، اکریلیک و الفین، دارای مقاومت طبیعی در برابر چین و چروک هستند و از آنجا که آب را به همان میزان کارآمد جذب نمی‌کنند، ثبات بیشتری دارند الیاف پلی استر، به راحتی چروک نمی‌شوند. این، به خاطر داشتن خاصیت الاستیسیته خوب این الیاف است. شستشوی راحت و خشک شدن سریع، از دیگر ویژگی‌های این نوع پارچه است.

نایلون هم، پارچه‌ای نرم لطیف است و قابلیت ارتجاعی و کشسانی بالایی دارد. نایلون مقاومت بالایی در برابر کشش، انبساط و انقباض، چین و چروک و ساییدگی دارد. نایلون سبک است و مراقبت از آن ساده است. نایلون، نسبت به پلی استر آب بیشتری جذب می‌کند. به همین دلیل، دیرتر خشک می‌شود. هنگام اتو کشی لباس‌های نایلونی، بسیار باید دقت شود که، حرارت اتو کم باشد. زیرا اتوی داغ باعث ذوب شدن نایلون می‌شود.

الیاف اکریلیک هم، حالت ارتجاعی مناسبی دارند و در برابر چروک شدن دوام بالایی از خود نشان می‌دهند. الیاف پلی الفین، آن دسته از الیافی هستند که، در برابر سایش مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند و در برابر چین و چروک دوام بالایی دارند.

 

چروک پارچه مانتو

 

چه چیزی باعث مقاومت در برابر چین و چروک پارچه می‌شود؟

 یک بررسی اجمالی نشان می‌دهد که، تمایل یک پارچه به چین و چروک، یا چروک نشدن، به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور معمول، وزن، پیچیدگی بافت و ترکیب پارچه، سطح مقاومت در برابر چروک را تعیین می‌کند. به عنوان یک قاعده کلی، هر چه وزن بافت بیشتر و ساختار بافت پیچیده‌تر باشد، در برابر چروک شدن مقاومت بیشتری خواهد داشت و بالعکس.

چندین مورد از این عوامل، اغلب در یک پارچه نقش بازی می‌کنند و ترکیبات خاصی می‌توانند به افزایش مقاومت در برابر چین و چروک پارچه کمک کنند. در ادامه، خلاصه‌ای از چگونگی تاثیر پیچیدگی ترکیب مواد و نحوه عملکرد در مقاومت در برابر چین و چروک پارچه‌ها را مشاهده خواهید کرد.

بافت‌های پیچیده، در برابر چروک مقاوم هستند. نوع پارچه می‌تواند، مقاومت در برابر چین و چروک طبیعی آن را تعیین کند. بافت‌های برجسته‌تر، مانند آکسفورد سلطنتی، گره‌های شاهنشاهی و ژاکاردها، کمتر چروک می‌شوند. در حالی که، پارچه‌های پاپلین و ساده، با ظاهر صاف، مقاومت کمتری در برابر چین خوردگی و چروک شدن دارند.

پارچه پیراهنی آکسفورد، رنگ پذیری خوبی دارد و در رنگ‌ها و طرح های متنوع، در بازار یافت می‌شود. این پارچه‌ها دارای ضخامت هستند و مقاومت بالایی در برابر چروک شدن دارند. در معرفی ژاکارد، باید گفت، همه پارچه‌هایی که طرح آن‌ها از روند پارچه شکل گرفته است، ژاکارد نامیده می‌شود. در حقیقت، طرحی روی سطح آن چاپ نمی‌شود و در تار و پود پارچه بافته می‌شود. پارچه‌های ژاکارد مدرن و امروزی، از انواع مختلف الیاف‌های پنبه طبیعی و ابریشم، تا پلی استر مصنوعی و ترکیبات پنبه پلی استر تولید می‌شوند. این پارچه‌ها، محکم‌تر و ضخیم‌تر از سایر بافت‌ها هستند. با دوام و با ثبات‌اند و خاصیت ارتجاعی و کشسانی بالایی دارند. همچنین در برابر سایش و چروک مقاومند.

 

چروکیدگی پارچه

 

نقش تراکم بافت در جلوگیری از چروکیدگی پارچه

تراکم بافت، نقش بیشتری برای جلوگیری از چین خوردگی پارچه ایفا می‌کند. بافت خط مورب گره خورده، بسیار متراکم است. بنابراین در برابر چین و چروک‌ها، بهتر از آکسفورد با وزن مشابه مقاومت می‌کند. آکسفورد با ساختار بافت نقطه‌ای، چگالی کمتری دارد و دارای ساختار شل و باز کمی است. بنابراین، مقاومت کمتری در برابر چین خوردگی و چروک شدن از خود نشان می‌دهد.

پارچه‌های غیر آهنی

 پارچه‌های غیر آهنی و مقاوم در برابر چین و چروک، بیشترین دوام را در برابر چروک‌ها دارند. ممکن است لازم باشد پارچه‌ای برای کمک به مقاومت در برابر چین و چروک شیمیایی شود. پارچه‌های غیر آهنی، بسیار مقاومند و پس از شستشو نیاز به اتو کشیدن ندارند. همچنین، فعالیت روزانه به هیچ وجه باعث چروک شدگی آنها نمی‌شود. از پارچه‌هایی که، این روش‌های درمانی اضافی را ندارند، معمولا نمی‌توان انتظار عملکرد خوبی را داشت. اگرچه، موارد استثنایی مانند پارچه‌های پشم مرینوس وجود دارد که، برای اینکه کاملا بدون چین و چروک باقی بمانند، به درمان خاصی نیاز ندارد. پشم مرینوس، سبک و نرم بوده و دارای الاسیسیته‌ای بالا در برابر پارگی و چروک پذیری است.

همه ما دلمان می‌خواهد که، لباس‌های خود را بدون چروک از کمد بیرون بیاوریم. اختراع لباس‌های غیر آهنی می‌تواند، اتو کشیدن را به خاطرات گذشته بفرستد. به خصوص این‌که، اتوکردن به مرور زمان می‌تواند، به بافت لباس آسیب برساند. همچنین، اتو کشیدن پیراهن‌های معمولی بسیار دشوار است و بسیاری از افراد پس از اقدام به اتو کشیدن مانتو خود، با چین و چروک‌های جدیدی مواجه شده‌اند. ایده پارچه‌های بدون چین و چروک، برای کسانی که از اتوکشی مداوم خسته شده‌اند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

پارچه‌های غیر آهنی، با خیساندن آن‌ها در فرمالدئید، یا دقیق‌تر بگوییم، رزین‌های حاوی فرمالدئید، ساخته می‌شوند. هنگامی که رزین‌های حاوی فرمالدئید به پارچه پنبه ای اضافه می‌شوند، مانند رشته‌های روی یک نردبان، به صورت پیوند عرضی ایجاد می‌شوند و به پارچه استحکام بیشتری می‌بخشند و مقاومت آن را در برابر چین خوردگی و چروک شدن افزایش می‌دهند. این روند، در دهه ۱۹۵۰ توسط دکتر روت بنیتو شیمیدان، در وزارت کشاورزی ایلات متحده، توسعه یافت. با این حال، روش فرمالدئید، دارای اشکالاتی بوده و در دوزهای کم، این ماده شیمیایی می‌تواند، باعث مشکلات تنفسی و تحریک چشم و پوست شود که منجر به درماتیت آلرژیک می‌شود.

 

نقش لباسشویی در چروکیده شدن لباس‌

می دانید که، به دلیل فشرده شدن و چرخش لباس داخل ماشین لباسشویی، لباس‌ها چروک می‌شوند. پارچه‌های غیر آهنی آب کمتری جذب می‌کنند. از این رو، شکل و رنگ لباس بهتر حفظ می‌شود. احتمال چروکیدگی و جمع شدن لباس کمتر شده و زودتر خشک می‌شوند. گرما و آب، باعث چین و چروک مانتو می‌شود. گرما، پیوندهای نگهدارنده پلیمرها را در محل الیاف پارچه می‌شکند. وقتی پیوند‌ها شکسته شد، الیاف از سختی بیشتری برخوردار می‌شوند. بنابراین، می‌توانند به موقعیت‌های جدید تغییر مکان دهند. با خنک شدن پارچه، پیوندهای جدید تشکیل می‌شود و الیاف را به شکل جدید قفل می‌کند.

آینده پارچه‌های غیر آهنی ممکن است در استفاده از آنزیم هایی باشد که، استفاده از آنها در تمام مراحل تولید پارچه و به خصوص اتمام لباس، همچنان رو به رشد است. همان‌طور که در شوینده‌ها و نرم‌کننده‌های پارچه نیز وجود دارد. فناوری نانو، همچنین بی سر و صدا و با استفاده از پارچه‌های جدیدی که به عنوان ضد چروک، ضد استاتیک، ضد لک و ضد باکتری شناخته می‌شوند، در صنعت تولید پارچه نفوذ کرده است.

 

چروکیده شدن لباس‌

 

چند نمونه از پارچه هایی که مقاومت بالایی در برابر چروک شدن دارند

پشم

پارچه‌هایی مثل پنبه، ریون و ابریشم، تمایل زیادی به چروکیدگی دارند. اما اگر این پارچه‌ها با پشم مخلوط شوند، بسیار کمتر شکل و حالت خود را از دست داده و چروک می‌شوند. پشم، نه تنها شما را در زمستان گرم و خوش حالت نگه می‌دارد، بلکه به طور خارق‌العاده‌ای، ضد چین و چروک است. انتخاب پارچه پشمی برای مانتو، در فصول سرد سال، یک گزینه عالی است.

لیو نسل

لیونسل یک ابریشم مصنوعی است که، معمولا از آن با نام تجاری تنسل یاد می‌شود. لیو‌نسل، نرم و قوی بوده و قابل شستشو در ماشین لباس شویی است. مهمتر از همه، در برابر چروک شدن مقاومت می‌کند.

پلی استر

این نوع پارچه، به طرز شگفت انگیزی نرم و راحت و مقرون به صرفه است و همچنین با دوام و ضد چین و چروک است.

ترمه

ترمه، پارچه‌ای لوکس، محکم، گرم و در عین حال سبک و نرم است. اگر مانتو ترمه شما هنگام خارج شدن از چمدان چروکیده به نظر می‌رسد، کافیست آن را آویزان کنید. مطمئن باشید که چین‌ها خیلی سریع باز می‌شوند.

اسپندکس

 الیاف اسپندکس، هنگامی که با پارچه‌های دیگر مخلوط می‌شود به مقاومت در برابر چین و چروک کمک می‌کند. این، یک پارچه مصنوعی بادوام است که، به آن لیکا یا الاستین نیز می‌گویند.

 

پارچه‌هایی که نیازی به اتوکشی ندارند، معمولا به طور مصنوعی و توسط بشر ساخته شده‌اند. مانند نایلون، پلی‌استر، لیکا و مانند آن. امروزه تعداد پارچه‌های بدون چین و چروک در بازار افزایش یافته است و روش‌های درمانی بسیاری روی انواع پارچه‌ها انجام شده است تا، آن‌ها نیاز به اتوکشی چندانی نداشته باشند. پارچه‌های پشمی، مقاومت زیادی در برابر چروک شدن دارند. مانتوهایی که از این جنس پارچه ساخته می‌شوند نیز، به خوبی در برابر چین و چروک‌ها مقاومت می‌کنند. در حالی که، تقریبا تمامی پارچه‌های نخی به طور طبیعی دارای چین و چروک هستند، پارچه‌های ساخته شده از مواد مصنوعی، با انعطاف پذیری ذاتی، مانند نایلون و اسپندکس نیز در برابر چین خوردگی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند.

ایندوفرم، به عنوان بزرگترین طراح و تولید کننده لباس فرم و لباس مجلسی زنانه اینجاست تا راهکارهایی را برای یک انتخاب درست و جذاب در اختیار شما قرار دهد. اگر به کارشناسان زبده‌ی مجموعه‌ی ما اعتماد کنید، مطمئن باشید که نتیجه نهایی شما را شگفت زده می‌کند.

 

 مانتو فرم

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید