مانتو یکی از لباس‌های رسمی خانم‌ها است که در محیط‌های بیرون از خانه مثل محیط کار و شرکت آن را می‌پوشند. نحوه اتو زدن مانتو مانند لباس‌های رسمی دیگر نقش مهمی در زیبایی و برازندگی آن دارد. اما مانتوها با توجه به فصل و عوامل گوناگون دیگر از جنس‌های مختلفی تهیه می‌شوند که باعث می‌شود نحوه اتو زدن انواع مانتو متفاوت باشد.

در ادامه این مطلب از ایندو (بزرگترین تولید کننده انواع مانتو شلوار فرم و یونیفرم اداری و سازمانی) اهمیت نوع پارچه در اتو زدن و اصول کلی اتو زدن انواع مانتوها و لباس‌های پارچه‌های گوناگون معرفی می‌شود.

 

اهمیت نوع پارچه در اتو زدن

توجه نکردن به اهمیت نوع پارچه در اتو زدن مانتو می‌تواند نتایجی جبران‌ناپذیر مثل جمع شدن و مچاله‌شدن، براق شدن و در بهترین حالت درست اتو نشدن مانتو و تلف شدن زمان را در پی داشته باشد. مانتوهایی که از جنس پلی‌استر هستند در صورت مرطوب نشدن قبل از اتو زدن براق می‌شوند و لایه‌ای پلاستیکی روی آنها را می‌گیرد. مانتوهای مخملی با اتوی معمولی خراب می‌شوند و لازم است به خشکشویی داده شوند. مانتوهای نایلونی جمع می‌شوند و مانتوهای اکریلیک باید حتما پشت و رو اتو شوند.

هر پارچه‌ای ویژگی‌ها و درجه مقاومت مشخصی در برابر حرارت و رطوبت دارد و بدون توجه کردن به نوع پارچه، اتو زدن آن می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند و در نهایت به نتیجه مورد نظر منجر نشود. برای اینکه یک مانتو طراحی و کیفیت بالای پارچه و دوخت خود را نشان بدهد لازم است درست و بر اساس پارچه‌ای که دارد اتو زده شود. اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و در ادامه با نحوه اتو زدن مانتو بر اساس نوع پارچه آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید؛ انتخاب پارچه زمستانی برای مانتو

 

نکات اتو زدن مانتو

بهتر است قبل از اتو زدن به دکمه‌ها و امکانات اتو دستی خود توجه کنید و در استفاده از آنها راحت عمل کنید. بعضی از پارچه‌ها به اسپری بخار یا آب در اتو زدن نیاز دارند و بدون استفاده از دکمه‌های مخصوص این کار روی اتو به سختی می‌توان چروک آنها را برطرف کرد و آنها را به حالت مطلوب استفاده درآورد.

  • اتوی مانتو از قسمت پشت و پشت یقه شروع می‌شود. برای این کار لازم است مانتو روی یک سطح یا پایه اتو قرار بگیرد و چند بار یقه و پشت اتو کشیده شود.
  • بعد نوبت به جلوی مانتو و یقه آن می‌رسد. از حرکات سریع و هدفمند برای این کار بهره بگیرید.
  • در مرحله بعدی آستین‌ها از بالا و سمت سرشانه به پایین و آستین اتو کشیده می‌شوند. بهتر است در حین این عمل از حرکات کوتاه و بادقت برای اتو زدن مانتو بر اساس نوع پارچه استفاده شود.
  • اتو کشیدن قسمت سرشانه بخش مهمی از اتو زدن مانتو است که لازم است با دقت زیادی انجام شود.

در نهایت بعد از اتو کشیدن برای آویزان کردن مانتو دکمه‌های بالا و وسط آن را ببندید تا اتوی مانتو خراب نشود. در مانتوهایی که جلو باز هستند و دکمه ندارند هم استفاده از یک سنجاق یا کمربند برای شل نگه داشتن کمر مانتو توصیه می‌شود. بهتر است قبل از پوشیدن مانتو اجازه بدهید کاملا خشک و خنک شود. این کار احتمال چروک شدن مجدد و سریع آن را کاهش می‌دهد.

نحوه اتو زدن

آیا با اتو خانگی می توان اتوکشی حرفه ای انجام داد؟

بعضی از پارچه‌های ظریف به‌خصوص در مانتوهای گران برای باز شدن چروک‌ها به اتوی پرس و اتوی بخار نیاز دارند که در صورت وجود این نوع از اتو در منزل امکان اتو زدن تمام انواع مانتو در منزل وجود دارد. اما اتوهای خانگی هم برای این کار مناسب هستند و در بسیاری از موارد گزینه‌های تنظیماتی برای انواع پارچه دارند که با تنظیم آنها درجه حرارت و میزان اسپری بخار و آب به صورت خودکار انجام می‌شود.

هدف از اتو زدن مانتو باز کردن چروک‌های آن برای جلوه بهتر است و کارشناسان حرفه‌ای در خشکشویی‌های محلی در این کار بهتر از افراد غیرحرفه‌ای عمل می‌کنند. اما به هر حال افراد غیرحرفه‌ای و کاربرانی که در خانه با اتوی دستی خانگی کار می‌کنند هم در صورت دقت کردن به جزئیات و تلاش برای برطرف کردن چروک‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند. انواع اتوهای دستی خانگی مدرن برای همین منظور ارائه و در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از بخش‌های کلیدی در نحوه اتو زدن مانتو بر اساس نوع پارچه آستین و سرشانه‌ها هستند. برای اتو زدن این بخش‌های مانتو استفاده از اتو پرس کار را ساده‌تر می‌کند. بهتر است وقتی از اتو خانگی برای این کار استفاده می‌کنید دقت زیادی در اتو کشیدن سرشانه و یقه به خرج بدهید. انواع پارچه‌های نخی، پلی‌استر، کتان و ابریشم برای اتو دستی خانگی مناسب هستند و برای اتو زدن این مانتوها نیازی به اتو پرس نیست.

 

اصول کلی و جامع اتو زدن انواع لباس ها

حالا که با نکات اتو زدن مانتو به‌صورت مجزا آشنا هستیم، می‌توانیم نحوه اتو زدن مانتو بر اساس نوع پارچه را مرور و شناسایی کنیم.

نحوه اتو زدن مانتو پنبه‌ای

مانتوهایی که پارچه آنها از جنس پنبه است لازم است حتما در هنگام اتو زدن نمدار باشند و برای این کار استفاده از اسپری بخار و آب در اتو توصیه می‌شود.

نحوه اتو زدن مانتو پارچه استات (Acetate)

بسیاری از مانتوها از جنس‌ پارچه‌های ترکیبی الیاف تولید می‌شوند که راحتی و همزمان زیبایی و ایستایی مناسبی دارند. در هنگام اتو زدن آنها لازم است آنها را نمدار کرده و از حرارت پایین برای باز کردن چروک‌های آنها استفاده شود.

نحوه اتو زدن مانتو پشمی

مانتوهایی که از جنس پشمی هستند برای کاربردهای بیرونی در فصل‌های سرد طراحی و عرضه می‌شوند. برای اتو زدن آنها به اتو پرس نیاز است. اما اگر به هر دلیلی مجبور باشید در خانه یا با اتوی دستی آنها را اتو کنید بهتر است درجه حرارت متوسط و حالت بخار قرار دهید.

نحوه اتو زدن مانتو مخمل کبریتی

برای اتو زدن مانتوهایی که از جنس مخمل کبریتی هستند بهتر است از اتو پرس یا اتو بخار استفاده شود و قرار دادن مستقیم اتوی دستی خانگی روی مخمل کبریتی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. این کار باعث به‌اصطلاح کوبیده شدن و خراب شدن کیفیت مخمل کبریتی مانتو می‌شود.

اتو صحیح مانتو

نحوه اتو زدن مانتو کتان

مانتوهایی که از جنس پارچه کتان هستند به‌راحتی با اتوی دستی خانگی اتو می‌شوند. کافی است در هنگام اتو زدن آنها دما و درجه بخار اتو روی درجه بالا قرار بگیرد و دقت لازم در اتو کشیدن لحاظ شود. مانتوهای کتان با اتو کشیدن به حالت اصلی طراحی خود بر می‌گردند اما در صورت خطا در اتو کشیدن خط اتو روی آنها باقی می‌ماند.

نحوه اتو زدن مانتو ابریشم

ابریشم هم مانند مخمل یکی از جنس‌های پارچه است که هیچ وقت نباید آن را اتو زد. اما اگر قصد این کار با استفاده از اتو دستی خانگی را داشته باشید بهتر است درجه اتو روی حرارت کم و بدون اسپری بخار قرار بگیرد.

نحوه اتو زدن مانتو جین

مانتوهایی که از جنس پارچه جین هستند به‌راحتی و با دقت در خانه اتو می‌شوند. برای اتو زدن مانتو جین لازم است درجه حرارت و بخار اتو دستی خانگی روی بالاترین درجه قرار بگیرد و از حرکات سریع برای باز کردن چروک‌های مانتو استفاده کرد.

نحوه اتو زدن مانتو مخمل ساده

مخمل ساده پارچه‌ای است که اصلا نباید اتو شود و برای باز کردن چروک‌های آن از اتو بخار و دست استفاده می‌شود. در این روش مانتو مخمل ساده ترجیحا به‌شکل نمدار درآمده و با کمک دست و اتو بخار چروک‌های آن باز و صاف می‌شود.

نحوه اتو زدن مانتو پلی‌استر

حتما لازم است در هنگام اتو زدن مانتوهایی که از جنس پلی‌استر هستند آنها را مرطوب و نمدار کرد. درجه اتو دستی خانگی برای اتو زدن آنها باید روی کم قرار بگیرد و در اتو زدن از نگه داشتن اتو روی مانتو خودداری شود.

نحوه اتو زدن مانتو نایلون

پارچه نایلون هم یکی از پارچه‌های خیلی حساس است که اتو زدن مانتوهای این جنس را تبدیل به کار سختی می‌کند که نیاز به دقت بالایی دارد. برای اتو زدن مانتو نایلون درجه اتو دستی خانگی روی کمترین درجه لازم است قرار بگیرد و از بخار استفاده نشود.

نحوه اتو زدن مانتو اکریلیک

 مانتوهایی که از جنس پارچه اکریلیک هستند پارچه‌های خیلی حساسی هستند که لازم است در هنگام اتو زدن بدون رطوبت و نم باشند. برای اتو کردن مانتو اکریلیک در خانه حتما آن را پشت و رو کرده و با قرار دادن یک پارچه با کمترین درجه اتو دستی خانگی چروک‌های آنها را باز کرد.

نحوه اتو زدن مانتو تور

مانتوهایی که از جنس تور در طراحی و تولید آنها استفاده می‌شود مزایای خاصی مثل خنک بودن دارند اما اتو کردن آنها کار نسبتا سختی است. آنها هم مانند مانتوهای اکریلیک باید از طریق یک پارچه اتو شوند و اتو دستی خانگی مستقیم روی آنها قرار نگیرد. استفاده از نم و رطوبت هم در اتو زدن مانتو تور به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و درجه اتو بهتر است روی کمترین درجه قرار بگیرد.

نحوه اتو زدن مانتو کشمیر

پارچه کشمیر یکی از پارچه‌های بسیار حساس است و برای اتو زدن مانتو کشمیر بهتر است در خانه اقدام نشود و به خشکشویی مراجعه شود.

نحوه اتو زدن مانتو ترمه

مانتوهایی که از جنس ترمه هستند حساسیت زیادی به حرارت دارند و برای اتو زدن آنها لازم است پشت و رو شوند و با درجه کم اتو با بخار اتو شوند.

برای خرید مانتو فرم اداری کلیک کنید.

 

بعد از اتو زدن مانتو چه کنیم؟

وقتی اتو زدن مانتو انجام می‌شود همه قسمت‌های آن صاف می‌شوند و هیچ چین و چروکی در آن دیده نمی‌شود. برای اینکه این کیفیت حفظ شود نباید آن را بپوشید و باید اجازه بدهید مانتو خنک شود. در این زمان بهتر است دکمه‌های بالا و وسط مانتو را بسته یا در صورت لزوم از کمر یا سنجاق برای حفظ اتوی مانتو روی جالباسی استفاده شود.

 

مانتو فرم اداری

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید