قرار است کت و شلوار مردانه بخرید و نمی‌دانید چطور سایز شلوار جین ۳۳ـ۳۲ و تی‌شرت XL را باید به دراپ کت و شلوار برگردانید و سفارش آنلاین بدهید؟ خیلی از آقایان لباس‌های اسپرت را به لباس‌های رسمی ترجیح می‌دهند. هر چه باشد این لباس‌ها راحت‌تر هستند و نیاز به اتو و نگهداری پیچیده ندارند. اما در موقعیت‌های مهم، از قرارهای کاری تاثیرگذار گرفته تا مجالس و تشریفات گوناگون، پوشیدن کت و شلوار مردانه برای افراد بالغ کم و بیش یک ضرورت محسوب می‌شود.

در این مطلب از ایندوفرم، تمام اطلاعات و اصطلاحاتی که در سایزبندی کت و شلوار مردانه به کار شما می‌آید به ساده‌ترین شکل توضیح داده می‌شود.

 

اصطلاحات مهم در سایز کت و شلوار

کت و شوار مردانه یک لباس تک نیست و شامل یک ست لباس با حداقل یک کت، یک جلیقه و یک شلوار می‌شود. گاهی پیراهن و کراوات، پاپیون یا دستمال گردن هم در یک دست کت و شلوار قرار می‌گیرد. با این حساب اصطلاحات کت و شلوار مردانه باید نسبت بین این لباس‌های متفاوت را مشخص کند.

در بازار کت و شلوار مردانه اداری سه اصطلاح خیلی مهم و کلیدی وجود دارد که وقتی در مورد یک کت و شلوار مورد استفاده قرار بگیرند تقریبا تمام اطلاعات در مورد آن را به خریدار می‌دهند:

  • دراپ کت و شلوار: اختلاف بین اندازه جلیقه یا دور سینه با شلوار یا دور کمر را نشان مي‌دهد
  • برش یا جذب بودن: کلاسیک، استاندارد یا اسلیم سه نوع برش اصلی هستند که میزان آزاد بودن دور سینه و فاق شلوار در کت و شلوار را مشخص می‌کنند
  • قواره: وقتی روی کت با حروف R، T یا S مواجه می‌شوید آنها قد یا قواره کت را نشان می‌دهند. R مخفف رگولار یا معمولی است. حرف T برای نشان دادن بلند بودن قد یا Tall است. حرف S هم نشان می‌دهد قد کد کوتاه یا Short است
  • پاچه: نشان می‌دهد شلوار تا کجای پا یا کفش می‌رسد

در ادامه این مطلب از ایندوفرم، به شکل مفصل با دراپ کت و شلوار و کاربرد آن در انتخاب انواع کت و شلوار آشنا می‌شوید.

 سفارش کت شلوار اداری

دراپ کت و شلوار چیست؟

دراپ اصطلاحی است که برای اشاره به اندازه یا اختلاف بین دور سینه آقایان با دور کمر یا اندازه شلوار آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اختلاف با واحد اینچ مشخص می‌شود. سایز جلیقه‌ها در سیستم سایزبندی بریتانیایی، فرانسوی، ایتالیایی و آمریکایی معمولا با اینچ مشخص می‌شود.

دراپ ۶

 سایز جلیقه ۴۰ به معنای دور سینه با این ابعاد است. شلوار سایز ۳۴ یا ۳۳ به ابعاد کمربند یا کمر شلوار اشاره دارد. عموما در کت و شلوار فروشی‌های با کیفیت مدرن محصولات با دراپ ۶ طراحی می‌شوند که به معنای جلیقه یا بلیزر با سایز ۴۰ و شلوار با سایز ۳۴ است. در مجموع دراپ ۶ و دراپ ۷ رایج‌ترین سایزهای کت و شلوار هستند.

دراپ ۶ با جلیقه ۴۰ و شلوار ۳۴ سایزی است که برای آقایانی که شلوار جین 33_32 و پیراهن یا تی‌شرت L یا XL می‌پوشند یا به اصطلاح هیکل فیت دارند مناسب است. اما به هر حال دراپ ۶ ممکن است با ابعاد جلیقه ۴۴ و شلوار ۳۸ هم تولید بشود. این سایزبندی معمولا با اصطلاح «برش مدرن» هم مورد اشاره قرار می‌گیرد.

 

دراپ ۷

خیلی از آقایان برای داشتن بالاتنه درشت‌تر و هیکل عضلانی زحمات زیادی می‌کشند. خرید کت و شلوار با دراپ ۶ یا برش مدرن باعث می‌شود لباس رسمی آنها بیش از حد تنگ به نظر برسد. بازوی آنها ممکن است به سختی در سرآستین کت جای بگیرد و در مجموع دراپ ۶ به اصطلاح تیپ آنها را زمخت نشان بدهد.

دراپ هفت فضای بازتری برای جلیقه و ناحیه سرآستین ایجاد می‌کند. سایز دور کمر یا شلوار در این کت و شلوارها درست دراپ ۶ است اما برای اینکه در ناحیه ران هم کمی بدن آزاد باشد معمولا برش این قسمت هم بازتر انجام می‌شود. وقتی یک ست کت و شلوار با دراپ ۷ طراحی و تولید می‌شود به اصطلاح به آن «برش اسلیم» گفته می‌شود.

 

دراپ ۸

حالا دیگر احتمالا نیازی به توضیح نباشد که در دراپ ۸ فضای بسیار بازتری برای دور سینه جلیقه یا بلیزر در نظر گرفته می‌شود. آقایانی که بدنی خیلی تنومند دارند یا به اصطلاح هیکلی هستند، با پوشیدن این کت و شلوار احساس راحتی و برازندگی بیشتری دارند.

البته این به معنای این نیست که دراپ ۸ برای افرادی که فربه و چاق هستند مناسب است. اندازه کمر شلوار در این ست کت و شلوار درست مثل دراپ ۶ است و فقط سایز جلیقه و سرآستین یا بازو آزادتر است. با این حساب آقایانی که دور کمر و پهلوی بزرگ‌تری دارند بهتر است در انتخاب شلوار و سایز کلی کت و شلوار دقت کنند.

در بازار کت و شلوار و فروشگاه‌هایی که محصولاتی با سایزبندی استاندارد ارائه می‌کنند ممکن است برای دراپ ۸ از اصطلاح «برش کلاسیک» هم استفاده بشود. البته این اصطلاحات همان طور که تا اینجا متوجه شده‌اید فقط نسبت بین اجزای کت و شلوار را مشخص می‌کنند.

 

کاربرد دراپ در انتخاب کت و شلوار مردانه

یک فروشگاه معتبر کت و شلوار اداری فقط به سیستم سایزبندی ساده شماره بندی یا حروف اختصاری مثل L، XL یا S و XXL اکتفا نمی‌کند. این حروف اختصاری و سایزبندی البته برای پیدا کردن اندازه مناسب لازم هستند، اما برای مشخص کردن تیپ و ظاهر نهایی کت و شلوار کافی نیستند.

دراپ به خریداران کمک می‌کند نسبت بین اندازه کت، جلیقه و شلوار را تشخیص بدهند و محصولی که دنبال آن هستند را ساده‌تر پیدا کنند. ممکن است یک کت سایز ۳۸ را بپوشید و به خصوص اگر لاغر باشید به خوبی روی تن شما بنشیند. به همین ترتیب اگر خیلی در انتخاب شلوار سخت‌گیر نباشید ممکن است یک شلوار رسمی ۳۴ هم به تن شما بخورد.

اما ترکیب این دو معمولا خیلی جالب از آب در نمی‌آید و در حالی که کتی نسبتا تنگ دارید، شلوار تا حد زیادی آزاد خواهد بود. در مقابل دراپ ۶ یا اگر کمی بدن عضلانی داشته باشید دراپ ۷ به شما اطمینان می‌دهد که لباسی برازنده به تن خواهید داشت. احتمالا این همان هدفی است که از اول برای آن تصمیم به خریدن کت و شلوار مردانه می‌کنید دیگر، نیست؟

 کاربرد دراپ در انتخاب کت و شلوار مردانه

 برش کم و بیش همان دراپ است

همان طور که در بخش قبل دیدید «برش» کم و بیش همان اطلاعات دراپ را با اصطلاحات دیگری به خریدار معرفی می‌کند. می‌توانید خیلی ساده از سیستم معادل‌سازی زیر برای پیدا کردن دراپ یک کت و شلوار استفاده کنید:

  • کلاسیک: کت و شلوار کلاسیک سایز نسبتا آزادتری در محل سینه و جلیقه دارد و برای مردانی که هیکلی درشت تا چاق دارند مناسب‌تر است. برش کلاسیک معمولا برای اشاره به دراپ ۸ کاربرد دارد.
  • مدرن: برش مدرن به سادگی فاصله ۶ اینچی بین دور سینه جلیقه یا بلیزر با دور کمر یا کمربند شلوار را مشخص می‌کند. به عبارت دیگر وقتی یک کت و شلوار با اصطلاح تجاری «مدرن» به فروش می‌رسد یعنی دراپ ۶ دارد.
  • اسلیم: کت‌ و شلوارهایی که با اصطلاح تجاری «اسلیم» به فروش می‌رسند معمولا دراپ ۷ دارند. این کت‌ها و جلیقه آنها در ناحیه دور سینه و سرآستین کمی آزادتر از برش مدرن هستند و البته کمی تنگ‌تر از برش کلاسیک هستند. آنها گزینه‌ای مناسب برای آقایان ورزشکار هستند.

 

قواره و پاچه

قواره و پاچه اصطلاحات دیگری هستند که در کنار دراپ تمام اطلاعات لازم برای خرید یک دست کت و شلوار مردانه را به شما می‌دهند. قواره یا قد کت به سه دسته اصلی که به سادگی قابل تشخیص هستند تقسیم می‌شود:

قواره کوتاه: با حرف اختصاری S نمایش داده می‌شود. معمولا پاچه کت کوتاه هم منفی یا کوتاه طراحی می‌شود. در سال‌های اخیر این قواره کت و شلوار محبوبیت بیشتری پیدا کرده است

قواره متوسط: با حرف اختصاری R مشخص می‌شود. قد متوسط کت معمولا با شلوارهای نیم پاچه یا پاچه دار ست می‌شود. با توجه به داغ بودن بازار شلوارهای پاچه منفی یا پاچه کوتاه امکان همراه شدن این دو هم در یک ست کت و شلوار مدرن یا اسلیم وجود دارد

قواره بلند: با حرف اختصاری L نشان داده می‌شود. نیازی به گفتن نیست که کت بلند با شلوار پاچه کوتاه ترکیب خیلی برازنده‌ای نیست. به همین خاطر معمولا در کت و شلوارهای بلند دراپ ۶ یا مدرن و همچنین دراپ ۷ یا اسلیم، معمولا از شلوار پاچه بلند یا حداقل پاچه دار که کمی روی کفش می‌نشینند استفاده می‌شود

 

جمع‌بندی

در این مطلب از ایندوفرم، برند ایرانی پوشاک رسمی خانم‌ها و آقایان، با دراپ کت و شلوار مردانه آشنا شدید. دراپ سایز نیست و مستقیما اطلاعاتی در مورد اندازه یک کت و شلوار به شما نمی‌دهد، بلکه ترکیب اجزای مختلف کت و شلوار مثل دور سینه، سر آستین و دور کمر را مشخص می‌کند. دراپ‌های رایج در زبان تجاری جدید گاهی با جایگزین‌های برش مدرن، اسلیم و کلاسیک معرفی می‌شوند.

ایندوفرم یک برند تخصصی یونیفرم‌های رسمی و فرم‌های اداری، مانتو شلوار زنانه اداری و کت و شلوار آقایان است. در سال‌های اخیر با افزایش استقبال از محصولات این برند معتبر، محصولات مزونی خانم‌ها به هم مجموعه پوشاک تولیدی ایندو اضافه شده است. در فروشگاه اینترنتی ایندو می‌توانید انواع کت و شلوار مردانه با دراپ ۶، ۷ و ۸ را مشاهده و در صورت تمایل به صورت آنلاین سفارش بدهید.

 

طراحی لباس و مانتو فرم سفارشی

 

نظرات کاربران

1 نظر ثبت شده است

  1. زاهدزندکریمی 1401/12/11 پاسخ

    من‌قدم۱۶۸ووزنم۹۰کیلوکت‌وشلوارحاضری‌کم‌پیدا‌میشه‌گاها‌فاق شلوارکوتاه‌وتنگه‌به‌کجا‌سفارش‌بدم

نظر خود را وارد کنید