indo-logo
خانه/وبلاگ/
تاثیر یونیفرم اداری بر روند کار

تاثیر یونیفرم اداری بر روند کار

تاثیر یونیفرم اداری بر روند کار
تعداد بازدید :500
تعداد دیدگاه :0
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۱/۵, ۱۸:۳۸

براساس تعریف ویکی پدیا، لباس کار یا یونیفرم کار مجموعه ای از لباس های استاندارد است که هنگام شرکت در یک فعالیت گروهی و سازماندهی شده، همه اعضای آن گروه به تن دارند. یونیفرم اداری گویای ضرورتی از پیش تعیین شده و نشان دهنده اهمیت این افراد به شغل و حرفه شان است. شغل شما چیست؟ در هر صنف و گروهی که هستید قطعا از لباسی مخصوص مثلا یک مانتو اداری برای ساعت های کاری تان استفاده می کنید، که عموما آن را در مکان های دیگر نمی پوشید.

حس اشتراک و یکی بودن از بهترین نتایج پوشیدن لباس اداری فرم در محل کارتان است. اگر اعضای یک سازمان از لحاظ پوشش یکسان باشند، احساس مشترکی در میان آنها شکل می گیرد و همچنین حس تعلق را در آنها زنده می کند. تاثیر یونیفرم اداری آنقدر غیر قابل انکار است که تاریخچه ای طولانی و از زمان روم باستان تا به امروز دارد.

هیچگاه نمی توانید تاثیر این لباس را بر کارتان نادیده بگیرید. اهمیت این موضوع به حدی است که بسیاری از روانشناسان و اقتصاد دانان این مساله را تاکید می کنند. پروفسور تئودور لویت، استاد بازاریابی دانشگاه هاروارد می گوید: صاحبان کسب و کار تلاش می کنند تا از هر ریسکی به دور باشند؛ به همین خاطر بر  پوشش مشترک کارکنانشان اصرار دارند چون از تاثیر این فاکتور بر پیشرفت کار آنها مطلع هستند.

 

۵ اثر یونیفرم اداری و فرم در محیط کار شما

می دانیم که یونیفرم اداری در اشکال مختلفی استفاده می شوند. در برخی موارد به کارکنان لباس خاصی که رنگ، برند و موقعیت محل کارشان را در برگرفته، داده می شود تا در ساعت های کاری خود بپوشند؛ در حالیکه در برخی ادارات و سازمان ها از کارکنان خواسته می شود تا طبق استانداردی تعیین شده لباس اداری مناسبی برای خود انتخاب و آنها را بپوشند. مثلا مانتو اداری با رنگی خاص یا شلوارهایی با طرح هماهنگ را تهیه و در محیط کارشان به تن داشته باشند.

اما با یک سرچ ساده متوجه خواهید شد که فارغ از تمام مخالفت و موافقت ها در پوشیدن یونیفرم اداری هماهنگ، در تمام دنیا استفاده از آن رواج دارد. لباس فرم لازمه درصد بالایی از شغل های دنیاست. در اینجا ۵ نمونه از تاثیرات ثابت شده لباس فرم را برایتان جمع آوری کرده ایم تا به ضرورت استفاده از آن پی ببرید.

۱. استفاده از یونیفرم اداری باعث پیشرفت در کار می شود

کارمندانی که در یک محیط کاری لباس هایی هماهنگ به تن دارند، به ایجاد یک فضای یکسان و برابر کمک می کنند. از طرفی مشتری و ارباب رجوع به راحتی می تواند کارمندان آن محیط را از سایر مشتری ها تشخیص داده و کارش را به وی بسپارد. با تداوم این شرایط، روند کار روز به روز با پیشرفت مواجه شده و حس وفاداری و تعلق به محل کار در کادر اداری آنجا قوی تر خواهد شد. اگر خودتان کارمند یک اداره، شرکت یا هر جای دیگری هستید قطعا این تاثیر را در کارتان دیده اید. یونیفرم اداری هماهنگ عاملی برای کسب موفقیت بیشتر است.

۲. یونیفرم اداری وحدت ایجاد می کند

کارمندانی که یونیفرم اداری هماهنگ می پوشند، احساس همبستگی با همکاران خود خواهند داشت. این محیط مکانیست فارغ از سیستم سلسله مراتبی، زیرا هیچ عنصر تعیین کننده ای وجود ندارد که نشان دهد کارمندی از دیگری بالاتر است. در این شرایط احساس وحدت و یگانگی در بین کارمندان ایجاد شده و با تلاش بیشتری برای بهبود کیفیت کارشان می کوشند.

۳. یونیفرم اداری حس حرفه ای بودن را در نگاه مخاطب زنده می کند

خود شما با دیدن یک پزشک که روپوش سفید، دستکش، ماسک و کلاه، روی سر بیمار ظاهر شود حس بهتری دارید یا پزشکی با لباس های در رنگ و سبک های مختلف مانند یک هنرمند؟ قطعا اگر با ظاهری غیرمعقول باشد ممکن است حتی به حرفه ای بودن وی شک کنید.

لباس اداری یا لباس فرم، حرفه شما را در نگاه مخاطبتان برجسته تر می کند. شاید این مثال برایتان جالب باشد، اما فکر می کنید چرا تبهکاران برای اینکه خود واقعیشان را پنهان کنند از لباس حرفه های دیگر استفاده می کنند. مثلا ممکن است برای اینکه شناخته نشوند لباس یک پلیس یا پرستار را بپوشند. این یک ترفند برای شناخته نشدن حرفه واقعیشان است.

۴. یونیفرم اداری راندمان کار شما را بالا می برد

اگر شاغل بوده و مثلا از پوشیدن مانتو اداری خاصی که برایتان تعیین شده ناراضی هستید؛ باید این نکته را مد نظر قرار دهید که لباس اداری راندمان کار شما را بالا می برد. مخالفان یونیفرم اداری کم نیستند. شما تنها نیستید؛ اما این را بدانید که پوشش سلیقه ای و شخصی در محیط کار به ایجاد حس تضاد و گاهی رقابت در بین کارکنان منجر خواهد شد.

آنها به جای اینکه به پیشرفت در کارشان فکر کنند مدام به دنبال عوض کردن لباسشان خواهند بود. به نوعی محل کار را به سالن فشن تبدیل کرده و تمام تمرکزشان بر کار از بین می رود. اما لباس های فرم یکسان این چند گانگی را ایجاد نمی کند و تمرکز کارکنان تنها بر کار و پیشرفت در آن است و اتمسفری آرام را در فضای کار برقرار می کند.

۵. یونیفرم اداری، باعث رشد متقابل می شود

یکی از خواص لباس های فرم یکسان این است که افراد به رشد هم کمک می کنند. کارکنانی که همه لباس های یکسان به تن دارند حس تشابه و نزدیکی بیشتری به هم پیدا می کنند. ایجاد این حس موجب اهمیت آنها به شده و در مواقع اضطراری به کمک هم می شتابند. این شرایط به عنوان یک کل برای رشد و شکوفایی هر سازمان، اداره یا شرکتی لازم است و بهترین بهانه برای رسیدن به شرایط مطلوب هماهنگ کردن کادر اداری با یونیفرم اداری همسان است.

مانتو فرم اداری ایندو

یونیفرم اداری، موافقت ها و مخالفت ها

یونیفرم اداری

پوشیدن یونیفرم اداری یک ایده خوب است. چرا باید مجبور به پوشیدن لباسی هماهنگ با دیگران باشم؟ این دو جمله در میان بسیاری از شاغلان در ادارات و سازمان ها رواج دارد. عده ای موافق و عده ای مخالف آن هستند. شما جزء کدام دسته اید؟ از جمله دلایلی که موافقان لباس اداری مطرح می کنند می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

۱. یونیفرم اداری، تبلیغاتی برای محل کار

یونیفرم ادرای که می پوشید نوعی تبلیغ برای محل کار و حرفه تان محسوب می شود. این لباس موجب افزایش ارباب رجوع و در نتیجه پیشرفت در روند فعالیت شما خواهد شد. لباس اداری همسان حس خوبی را در مشتری ایجاد و موجب جذب او به سمت شرکت شما می شود. اینگونه ممکن است در صورت داشتن رضایت از کار شما حتی به تبلیغ شرکت یا سازمان محل کارتان پرداخته و آن را به دوستان و آشنایانش معرفی کند. یونیفرم شما برند شرکتتان را در ذهن افراد ثبت می کند.

۲. یونیفرم اداری، هویت سازمان

لباس های هماهنگ به نوعی حس هویت یکسان و تعلق خاطر را در ذهن کارکنان ایجاد می کنند. پوشیدن یونیفرم اداری یکسان روحیه کار تیمی را در کارمندان ایجاد و خود را متعلق به آن سازمان یا شرکت می دانند. ایجاد حس وفاداری یکی دیگر از نتایج پوشیدن کت و شلوار یا مانتو اداری است.

۳. یونیفرم اداری، ایجاد تصویری حرفه ای

یونیفرم اداری معمولا ظاهری حرفه ای و اجرایی به کارمندان می دهند. وقتی وارد یک شرکت یا اداره می شوید و همه کارکنان آنجا را با یویفرم یکسان می بینید این تصویر در ذهن شما ایجاد می شود که آنها افرادی حرفه ای و مقید به کارشان هستند؛ اینگونه با خیال راحت نتیجه کار خود را به آنها خواهید سپرد.

۴. یونیفرم اداری، صرفه جویی در هزینه و وقت

وقتی به یک مهمانی می روید باید مدت زمانی را به انتخاب لباسی مناسب آن مکان اختصاص دهید یا حتی مجبور به خریدن یک نمونه جدیدتر شوید. فرض کنید هیچ مکان اداری بر پوشیدن یونیفرم اصرار نمی کرد. در این صورت کارکنان باید زمان و هزینه زیادی را به پوشیدن لباس های متنوع اختصاص می دادند؛ درحالیکه یونیفرم اداری هزینه های جانبی را از کارکنان سلب می کند و این یک امتیاز به حساب می آید.

اما از جمله دلایل مخالفان پوشیدن یونیفرم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. یونیفرم اداری، مانعی برای داشتن عملکرد مناسب

لباس های اداری کارکنان را محدود می کند. این یکی از اصلی ترین دلایل گروه های مخالف پوشیدن یونیفرم است. به عقیده آنها یونیفرم نه تنها باعث پیشرفت در کار نمی شود، بلکه اثرات جانبی بدتری را در بلند مدت به بار می آورد. مثلا در کشورهای غربی که دامن های راسته و کفش های پاشنه دار یکی از ملزومات لباس اداری کارمندان آژانس های هواپیمایی برای ساعت های طولانی در روز است، شاید در نگاه اول زیبا به نظر برسد، اما ناراحتی هایی مثل درد کف پا، دردهای عضلانی و گرفتگی ایجاد می کند. به قول مخالفان این یونیفرم اداری تنها ظاهر این لباس هاست که فریبنده وزیبا به نظر می رسد.

۲. یونیفرم اداری، مانعی برای منحصر به فرد بودن

با پوشیدن لباس های یکسان همه کارکنان به هم شبیه می شوند و شناسایی آنها از هم سخت می شود. حتی ممکن است موجب احساس خستگی و دلزدگی کارکنان از همدیگر و کارشان شود. این تشابه موجب پایین آمدن راندمان کاری آنها خواهد شد. بهتر است کارفرمایان از برقراری قوانین سنگین در این زمینه خودداری کنند و به کارکنانشان اجازه ایجاد کمی تفاوت و تنوع بدهند. مثلا به آنها اجازه استفاده از سنجاق سینه روی مانتو اداری شان، گیرهای رنگی، کمربندی که راحت تر است و… بدهند. کمی شخصی سازی کردن تعلق خاطر آنها را به کارشان حفظ خواهد کرد.

۳. یونیفرم اداری، ایجاد برخورد منفی

مخالفان یونیفرم اداری معتقدند که این لباس ها هویت را از فرد سلب می کنند. همین عامل موجب ایجاد برخورد منفی آنها با دیگران می شود. اینکه حس می کنند هیچکس با آنها به خاطر خودشان برخورد نمی کند و صرفا به واسطه لباس اداری که به تن دارند به سمتشان آمده و کارشان را به وی می سپارند، موجب ایجاد حس منفی در آنها می شود. در نتیجه این حس را با برخورد های منفی و گاها زشت نشان می دهند. به عقیده مخالفان لباس اداری، یونیفرم خود واقعی را از فرد می گیرد.

۴. یونیفرم اداری، دست اندازی قوی برای نام تجاری شرکت

به عقیده مخالفان لباس اداری، این خیالی خام است که لباس می تواند برندی برای معرفی شرکت باشد. وقتی کارمندان در یونیفرم زیبا و لوکس خود ناراحت باشند، چگونه می توان انتظار موفقیت شرکت را صرفا به خاطر لباس تن آنها داشت. پس به جای توجه صرف به لباس و برندسازی بهتر است به کارآیی و حرفه کارمندان و کادر اداری توجه کرد تا براساس علمشان موجب پیشرفت کار کارفرمایشان شوند.

نکات بالا تنها چند نمونه از نظرات مخالفان و موافقان یونیفرم اداری است. آنها اثرات مثبت و منفی زیادی  در استفاده از لباس کار در نظر می گیرند که هر کدام در نوع خود درست است. اینکه در کت و شلوار یا  مانتو اداری خود راحت یا ناراحت باشید بستگی به کارفرمای شما دارد. ضمن اینکه گاهی قوانین کلی تر مثلا در سطح ملی نوع و نحوه پوشش را تعیین می کند که پیروی از آن واجب است، چه بخواهید چه نخواهید.

پس به خاطر داشته باشید که یونیفرم اداری تاثیر به سزایی بر پیشرفت روند کار هر سازمانی دارد. فارغ از مخالف هایی که در این باره وجود دارد، لباس های فرم زیبا و شیک به نظر می رسند. ایجاد جذابیت برای افرادی که از بیرون می آیند، می تواند تاثیری به سزا در پیشرفت کارتان داشته باشد.

لباس فرم قادر است هویت یک شرکت باشد و در عین حال مسئولیت کارکنان را پر رنگ تر کند. اگر کارفرما هستید حتما در یک نشست دوستانه نظرات کادر اجرایی خود را درباره لباس کارشان پرسیده و از نظرات مثبت و منفی آنها استفاده کنید. اینکار به ایجاد حس دوستی و همکاری بیشتر و پذیرفتن راحت تر یونیفرم های یکسان آنها کمک می کند. اینگونه تاثیرات مثبت لباس فرم جدیدی که برایشان ترتیب داده اید را بر روند کارشان خواهید دید.

ایندو، تولید کننده انواع مانتو های اداری با استفاده از کادری مجرب آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

جهت خرید اینترنتی مانتو اداری و مانتو فرم بر روی لینک کلیک کنید.

همچنین شما می توانید به صورت عمده برای کارمندان مجموعه تان لباس فرم سفارش دهید.

loading