فروشندگان حرفه‌ای لباس افرادی هستند که تجربه زیادی در مواجهه با مشتریان مختلف و حضور در بازار دارند. آنها در طول زمان یاد می‌گیرند شنوندگان خوبی باشند و به سرعت نیازها و علایق مشتری را شناسایی کرده و به او در انتخاب بهتر کمک کنند. در مقابل، فروشندگان غیرحرفه‌ای معمولا بدون توجه به نیازهای مشتری تلاش می‌کنند ارزشمندی محصولات پیشنهادی خود را ثابت کنند.

تجربه خرید از یک فروشنده حرفه‌ای معمولا به شکلی روان اتفاق می‌افتد و در پایان آن مشتری از پیدا کردن لباسی که دنبالش بوده رضایت دارد. این اتفاق باعث می‌شود مشتری در آینده باز هم به فروشگاه مراجعه کرده و رابطه‌ای بلند مدت با برند برقرار کند. برای آشنایی با مهارت‌های لازم برای فروشندگان لباس، ادامه این مطلب از ایندو بزرگترین تولیدکننده مانتو فرم اداری را دنبال کنید.

 

فروشندگان لباس برای توسعه فردی خود چه باید بکنند؟

یکی از مهارت‌هایی که معمولا در آگهی‌های استخدام فروشندگان لباس دیده می‌شود «روابط عمومی قوی» است. بدون تردید تمام فروشندگان لازم است توانایی بالایی در برقراری ارتباط با افراد داشته باشند. آنها برای این کار به مجموعه‌ای از ویژگی‌های فردی نیاز دارند که بعضی از آنها را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • هوش عاطفی بالا
  • صبر و حفظ خونسردی تحت فشار
  • قدرت شنوندگی فعال
  • میل به کمک به دیگران و همدلی
  • توجه به جزئیات
  • بیان قوی و قدرت قصه‌گویی

این موارد بیشتر از اینکه مهارت محسوب شوند، ویژگی‌های فردی هستند که افراد آنها را در خود توسعه می‌دهند. فروشنده‌ای که توانایی برقراری ارتباط با مشتریان مختلف را نداشته باشد یا در پاسخگویی به مشتریان و توجه به خواسته‌های آنها برخورد یکسانی نداشته باشد به هیچ وجه حرفه ای محسوب نمی‌شود.

مهارت فروش لباس

چالش های پیش روی فروشندگان لباس

تا همین چند سال پیش در بحث‌های مهارت فروش ادعا می‌شد فروشنده حرفه ای فروشنده‌ای است که بتواند به اسکیموها یخچال بفروشد! به عبارت دیگر مهارت فروش محدود به عرضه محصول به مشتری فارغ از نیازهای واقعی او محسوب می‌شد. خوشبختانه در سال‌های گذشته اهمیت برقراری روابط بلند مدت با مشتری و هزینه بسیار بالاتر جذب مشتری تا حفظ مشتری باعث شده این رویکرد تغییر کند.

فروشندگان لباس در طول روز با افراد و مشتریان گوناگونی سروکار دارند. آنها برای اینکه بازدهی بیشتری داشته باشند و فروش بیشتری انجام بدهند، لازم است بتوانند با تمام این مشتریان ارتباط برقرار کرده و نیازهای آنها را برآورده کنند. اما آنها برای این کار منابع و پیشنهادهای محدودی دارند. به این ترتیب این کار به تنهایی یک چالش بسیار بزرگ است که بسیاری از افراد از پس آن بر نمی‌آیند.

فروشندگان حرفه ای لباس جدا از مهارت‌های ارتباطی و فردی، لازم است راجع به مد و صنعت لباس شناخت کافی داشته باشند. فروشنده های حرفه ای لباس معمولا بعد از شنیدن خواسته مشتری، بهترین پیشنهاد ممکن را می‌دهند. در حالی که یک لباس ممکن است برای یک مشتری بهترین گزینه باشد، برای مشتری دیگر می‌تواند انتخابی بسیار بد محسوب بشود. با این حساب جدی‌ترین چالش فروشندگان حرفه ای لباس شناسایی درست نیاز مشتریان از طیف‌های گوناگون جامعه و برآورده کردن آنها است.

 

مهارت‌هایی که فروشندگان حرفه‌ای لباس باید بدانند

فروشندگان حرفه‌ای لباس لازم است درک عمیقی از سبک‌ لباس پوشیدن و ترکیب لباس‌های مختلف داشته باشند. این شناخت معمولا به واسطه کسب تجربه در این صنف ایجاد می‌شود. آنها همچنین لازم است به بهترین شکل بتوانند این شناخت را با مشتریان در میان بگذارند. برای این کار مجموعه‌ای از ویژگی‌های فردی ارزشمند که در بخش‌های قبل معرفی شدند نیاز است. در ادامه به شکل مفصل‌تری با بعضی از مهارت فروشندگان حرفه ای لباس آشنا می‌شوید.

 

روابط عمومی قوی و برخورد دوستانه

اولین برخورد مشتری با یک کسب‌وکار در هنگام ورود به فروشگاه و مواجهه با فروشنده اتفاق می‌افتد. فرایند خرید بیشتر از آنکه فرایندی منطقی باشد، با احساس افراد پیوند دارد. وقتی یک مشتری با برخورد گرم و صمیمی یک فروشنده حرفه ای مواجه می‌شود به سرعت متوجه تفاوت آن با چرب‌زبانی مصنوعی فروشندگان غیرحرفه‌ای می‌شود. در حالی که برخورد دوستانه و صمیمی باعث شکل‌گیری اعتماد می‌شود، رفتار ریاکارانه و چرب‌زبانی بی‌جا منجر به سلب اعتماد در مشتری می‌شود.

 

فروشندگان حرفه ای شنوندگان خوبی هستند

ممکن است در ابتدا تصور کنید شنیدن یک مهارت محسوب نمی‌شود اما در فروش یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها توانایی توجه به نیاز مشتری است. مشتریان برای برطرف کردن نیازهای خود به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و با مطرح کردن آنها، راهکارهای پیشنهادی کسب‌وکار را بررسی می‌کنند. یک فروشنده حرفه ای قبل از هر پیشنهادی سعی می‌کند با مشتری ارتباط برقرار کرده و به او اطمینان دهد که خواسته‌اش را شنیده و متوجه نیاز او شده است.

یکی از راهکارهایی که فروشندگان حرفه ای از طریق آن نشان می‌دهند به مشتری توجه دارند پرسیدن سوال‌های جزئی و تلاش برای راهنمایی گرفتن از مشتری است. آنها با این کار هم شانس پذیرش پیشنهادات خود از سوی مشتری را افزایش می‌دهند و هم به مشتری این حس را می‌دهند که در مرکز توجه قرار دارد.

 

حفظ آراستگی فردی و محیط

یکی از مهارت‌هایی که فروشندگان حرفه ای لباس به آن نیاز دارند توجه به جزئیات و آراستگی، چه در انتخاب لباس خودشان، چه پیشنهاد به مشتری، و حتی آراستگی محیط و چیدمان لباس‌ها است. مواجهه با یک پیشخوان فروشگاه لباس که پر از لباس‌های تا نشده است یا ورود به فروشگاهی که لباس‌ها در آن به خوبی قفسه‌بندی نشده‌اند به مشتری هشدار می‌دهد با فروشندگانی غیرحرفه‌ای طرف شده است. به همین ترتیب فروشندگانی که در انتخاب لباس خودشان بد عمل می‌کنند، هیچ وقت مورد اعتماد مشتری قرار نمی‌گیرند.

 

مهارت های فروشندگان حرفه‌ای لباس

 

همدلی و جلب اعتماد

چیزی که باعث می‌شود روابط عمومی قوی از چرب‌زبانی و ریاکاری برای سود بردن متمایز شود، توانایی همدلی و جلب اعتماد است. فروشندگان حرفه ای لباس تلاش نمی‌کنند با قرار گرفتن در جایگاه گوینده خرید را به مشتری تحمیل کنند. در مقابل، برای جلب اعتماد مشتری آنها تلاش می‌کنند با دقت زیادی گوش بدهند و فقط بعد از درخواست مشتری به او پیشنهاد بدهند.

همان طور که در بخش‌های قبل اشاره شد، پاسخگویی به نیاز مشتری و برآورده کردن آن هدف اصلی فروشندگان حرفه ای لباس است. هنگامی که این کار به درستی انجام بشود، هم فروش افزایش می‌یابد و هم رضایت مشتریان برای مراجعات بعدی جلب می‌شود. فروشندگان غیرحرفه‌ای برعکس عمل کرده و تصور می‌کنند خودشان، یا محصولات فروشگاه در مرکز اهمیت فعالیت آنها قرار دارد.

 

آشنایی با مد

توانایی پیشنهاد دادن لباس نیاز به آشنایی عمیق با مد و سبک‌های آن دارد. بعضی از لباس‌ها برای افرادی که لاغر هستند مناسب هستند و بعضی دیگر برای افرادی که وزن بیشتری دارند. رنگ پوست و مو، سبک لباس فعلی، سن و البته پایگاه اجتماعی افراد بعضی از عواملی هستند که در انتخاب لباس نقش مستقیم دارند. فروشندگان حرفه ای لباس با جلب اعتماد مشتری، تلاش می‌کنند بهترین گزینه‌های روز را به او معرفی کنند. آنها این کار را با درک ویژگی‌های فردی مشتری و همدلی با او انجام می‌دهند.

 

ارائه راهکار و پیشنهاد هوشمندانه

فروشندگان حرفه ای لباس بعد از شنیدن خواسته مشتری، توجه به ویژگی‌ها فردی و جلب اعتماد او، بهترین راهکاری که دارند را پیشنهاد می‌دهند. یک فروشنده حرفه ای لباس با شلوغ کردن پیشخوان با انواع و اقسام مدل‌ها تلاش نمی‌کند مشتری را مجبور به انتخاب کند. در مقابل، او با ارائه چند مدل که با خواسته مشتری مطابقت دارند و نشان دادن جزئیات و کیفیت آنها به مشتری اطمینان می‌دهد که در فرایند خرید به او کمک می‌کند.

فرایند خرید لباس از فروشگاه‌های محلی تقریبا همیشه با پرو کردن لباس یا امتحان کردن آن همراه است. در این مرحله مشتری پیشنهاد فروشنده را به تنهایی جلوی آینه بررسی می‌کند. وقتی گزینه‌های پیشنهادی فروشنده به مواردی که بیشترین شانس را دارند محدود شود مشتری با پرو کردن آنها متوجه حرفه ای بودن فروشنده می‌شود. فروشندگان حرفه‌ای لباس در این مرحله به مشتری نشان می‌دهند به خوبی متوجه نیازش شده و بهترین راهکار را ارائه داده‌اند.

فروشندگان حرفه‌ای لباس با کسب تجربه، آشنایی عمیق با مد و همچنین قدرت بالای شنیدن همیشه مرتبط ترین گزینه را به مشتری پیشنهاد می‌کنند. این کار هم باعث افزایش سرعت فروش و هم جلب اعتماد و رضایت مشتری می‌شود.

 

جمع‌بندی

در این مطلب از ایندو مهارت هایی که فروشندگان حرفه ای لباس باید بدانند معرفی شده و مورد بررسی قرار گرفت. فروشندگان لباس برای موفقیت و جلب اعتماد مشتریان به مجموعه‌ای از مهارت‌های ارتباطی و شناخت صنف لباس و صنعت مد احتیاج دارند. آنها این مهارت‌ها را در طول زمان توسعه می‌دهند و با کسب تجربه متوجه می‌شوند درک درست خواسته‌ و نیاز هر مشتری، مهم‌ترین مهارت آنها در فروشندگی لباس است.

ایندو یک برند لباس و یونیفرم زنانه و مردانه با تمرکز بر لباس فرم اداری است که فعالیت خود را در ابتدا با تولید مانتو فرم‌های اداری شروع کرده و در حال حاضر انواع لباس‌های فرم اداری خانم‌ها و آقایان را تولید و عرضه می‌کند. این برند لباس همچنین در زمینه تولید لباس‌های مزونی خانم‌ها هم فعالیت دارد. ایندو در طراحی و تولید لباس‌ها مطابق استانداردهای بین‌المللی و جدیدترین گرایش‌های طراحی مد عمل می‌کند.

در فروشگاه اینترنتی ایندو می‌توانید انواع مانتوهای فرم اداری خانم‌ها، کت و شلوار مردانه و رسمی آقایان، و همچنین لباس‌های مزونی ایندو که با کیفیتی مرغوب و رقابتی ارائه می‌شوند را مشاهده و خریداری کنید.

 

طراحی و سفارش مانتو فرم

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید