indo-logo
خانه/وبلاگ/
علامت‌ها و نشانه‌های داخل اتیکت لباس‌ها

علامت‌ها و نشانه‌های داخل اتیکت لباس‌ها

با علامت‌ها و نشانه‌های داخل اتیکت لباس‌ها آشنا شوید
تعداد بازدید :29
تعداد دیدگاه :0
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۲/۱۲/۱, ۱۵:۲۶

تولیدکنندگان لباس، همراه با عرضه لباس‌ها به بازار، اتیکت‌هایی را داخل لباس‌ها نصب می‌کنند. این نمادها توصیه‌های خوبی در زمینه تمیز کردن لباس ارائه می‌دهند و به شما کمک می‌کنند عمر لباس خود را افزایش داده و برای مدت زمان طولانی‌تری آن را تازه و نو نگه دارید. بنابراین، اگر مراقبت از لباستان برایتان مهم است و دوست دارید آن را به بهترین شکل شستشو داده و خشک کنید، بهتر است به این توصیه‌ها توجه کنید و دستورالعمل‌ها را همانگونه که هست دنبال نمایید.

در این مطلب از ایندوفرم (طراح و تولید کننده انواع مانتو شلوار اداری و لباس فرم)، قصد داریم شماری از نمادهایی که روی برچسب لباس‌ها نصب می‌شوند را تفسیر کرده و معانی آن‌ها را عنوان کنیم.

بیشتر بخوانید؛ روش های شستن مانتو

 

نشانه‌های داخل اتیکت لباس

ممکن است نماد‌های شستشو کمی گیج کننده به نظر برسند. اما اگر کمی دقت کنید، درک آن‌ها بسیار آسان است. هر برچسبی که داخل اتیکت لباس زده می‌شود، به شما می‌گوید که پارچه‌ای که در اختیار دارید از چه جنسی ساخته شده است و چگونه باید آن را شستشو داد تا عمر لباس بیشتر شود. این نشانه ها حداکثر تا ۵ نماد را شامل می‌شوند و به شما می‌گویند که چگونه از لباستان به نحو احسن مراقبت کنید. در این نوشتار قصد داریم، یک راهنمای کلی برای معنی هر نماد بیان کنیم و بگوییم که هر علامت چه مفهومی را می‌رساند.

 

نکات قبل شستن لباس

 

این راهنما به شما کمک می کند که پاسخ سوالات زیر را پیدا کنید:

  • نماد‌های شستشو به چه معنا هستند؟
  • چگونه بفهمیم که ‌لباس مورد نظر ما در ماشین لباسشویی قابل شستشو است یا خیر؟
  • چگونه نمادهای اتو را بخوانیم؟
  • آیا می‌توان از دور خشک کن برای هر لباسی استفاده کرد و چرخه مناسب برای شستشوی لباس کدام است؟

 

نشانه‌های داخل اتیکت لباس

 

به عنوان مثال، اگر لباس قابل شستشو با ماشین باشد، داخل اتیکت لباس یک نماد سطل مشاهده می‌کنید که نشان دهنده حداکثر دمای توصیه شده است. علامت ۳۰ درجه در داخل آن بدین معنی است که شما باید لباس خود را با آب سرد بشویید. اگر این علامت ۴۰ درجه یا ۶۰ درجه بود، به معنای شستشوی لباس در آب گرم است.

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که شستن لباس در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد به جای ۴۰ درجه سانتیگراد، کلید صرفه جویی در پول و انرژی است. به همین دلیل، ممکن است دمای پایین را برای شستشوی لباس خود انتخاب کنند. اما لازم است بدانید که این کار ممکن است پول و انرژی را سیو کند و باعث صرفه جویی در هزینه‌های جاری شود، اما هیچگاه لکه‌های سختی مثل روغن و گریس را پاک نخواهد کرد.

اگر یک خط کشیده شده در زیر سطل مشاهده کردید، باید این لباس را در یک چرخه مصنوعی شستشو دهید. دو خط نیز نشان‌دهنده چرخه شستشوی ملایم یا پشمی است. اگر نماد شستشوی دستی را روی اتیکت مراقبت از لباس خود پیدا کردید، آن را با دست و در دمای ۴۰ درجه سانتیگراد یا پایین‌تر بشوید یا از برنامه شستشوی دست ماشین لباسشویی خود استفاده نمایید. به طور کلی، برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه بهترین مورد برای شستن لباس‌های شما کدامست، راهنمای ماشین لباسشویی خود را حتما مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید؛ چاپ روی مانتو فرم

 

استفاده از ترکیبات سفید کننده برای شستشوی لباس

قبل از اینکه بخواهید از ترکیبات سفید کننده برای لباس خود استفاده کنید، باید به برچسب مراقبت از لباس خود حتماً یک نگاه بیاندازید و ببینید که آیا لباس شما می تواند عوامل سفید کننده را تحمل کند یا خیر. به عنوان مثال، اگر شما یک مثلث خالی روی برچسب لباس خود دیدید، با خیال راحت می‎توانید از محلول سرد و رقیق سفید کننده استفاده کنید. خطوط مورب داخل مثلث و وجود دو نوار، به استفاده از سفید کننده‌های بدون کلر و رنگی اشاره می‌کند. در صورتی هم که روی مثلث علامت ضربدر دیدید، هرگز روی لباستان سفید کننده نریزید.

 

نکات شستشوی لباس

 

نکات خشک کردن لباس‌ها

تولیدکنندگان لباس، برای خشک کردن لباس‌ها نیز همانند فرایند شستشو نمادهای خاصی در نظر گرفته‌اند که با توجه به آن‌ها و رعایت نکات لازم، می‌توانید عمر لباستان را خیلی بیشتر کنید و از خراب شدن زودهنگام آن‌ها جلوگیری نمایید.

معمولا برای جلوگیری از کوچک شدن یا از فرم افتادن لباس، هنگام خشک کردن آن کافی است به نمادهای روی اتیکت نگاهی بیاندازید. این روش، مطمئن‌ترین راه برای خشک کردن لباس‌ها بدون آسیب رساندن به آن‌ها است و شامل مواردی مثل خشک کردن مجاز، خشک کردن با حرارت کم، خشک کردن با حرارت زیاد، خشک کردن در گرمای زیاد مصنوعی و یا ملایم است.

اگر از دمای مناسب برای خشک کردن لباس‌هایتان استفاده کنید، خشک کردن یک فرایند آسان خواهد شد و لباس شما نیز به بهترین شکل مراقبت می‌شود. در این موارد، تعداد نقاط داخل دایره نشان می‌دهد که از چه درجه حرارتی باید استفاده شود. این نقاط نشان دهنده درجه حرارت هستند.

یک نقطه به معنای حرارت کم، دو نقطه برای حرارت متوسط و سه نقطه برای تنظیم حرارت زیاد است. بدون نقطه نیز به این معناست که می‌توانید لباس‌های خود را با هر میزان درجه حرارتی خشک کنید. اگر هیچ خطی زیر نماد خشک کن مشاهده نکردید، به این معناست که باید از برنامه عادی شستشو همراه با چرخش استفاده نمایید. وجود یک خط زیر نماد خشک کن نیز، نشان دهنده این است که باید از برنامه ضد چروک همراه با چرخش استفاده شود.

 

علائم اتکت شستشوی لباس

 

 اگر دو خط زیر علامت خشک کن دیدید، باید از برنامه شستشوی لباس‌های ظریف و بدون چرخش استفاده کرد. این مورد معمولا برای لباس‌های ظریف‌تر مانند ترمه یا ابریشم و به طور کلی لباس‌هایی است که ملایم‌تر از حالت عادی شسته می‌شوند تا از خراب شدن لباس تا جایی که امکان دارد جلوگیری شود. در این موارد بهتر است اجازه دهید که لباس به طور طبیعی خشک شود.

 علامت مربع با سه خط عمودی در وسط، به معنای دو نم شدن و خشک شدن قطره‌ای است. یک خط افقی در میانه مربع، به معنای پهن کردن لباس است تا به صورت مسطح و پهن خشک شود. خط هلالی داخل مربع نیز، به معنای آویزان کردن لباس و فرآیند طبیعی خشک شدن است.

لازم به ذکر است که اگر به دنبال خرید ماشینی هستید که فرآیند خشک شدن را هم برای شما انجام دهد، باید بدانید که اکثر مدل‌های موجود در بازار، لباس‌ها را به درستی خشک نمی‌کنند. بسیاری از خشک کن‌های موجود در بازار، لباس‌ها را خیس تحویل داده و فقط قبض برق شما را بالا می‌برند. بنابراین، بهتر است هنگام خرید ماشین لباسشویی، این مورد را در نظر داشته باشید و یکی از بهترین موارد را انتخاب کنید.

 

نمادهای اتو

نمادهای اتو با عکس از یک اتو و نقاطی در داخل آن مشخص شده است و به شما حداکثر دمایی را که باید برای اتو کردن لباس از آن استفاده کنید نشان می‌دهد. هر چه تعداد نقاط بیشتر باشد، می توان گرمای بیشتری روی لباس اعمال کرد و اگر هیچ نقطه وجود نداشته باشد، یعنی می‌توان آن را در هر دمایی اتو کرد. همین نماد با علامت ضربدر در روی آن، نشان از غیر مجاز بودن اتوکشی دارد و نشان می‌دهد که لباس برای اتو کردن مناسب نیست. وجود دو خط مورب و یک ضربدر در زیر اتو نیز، به معنای آن است که از اتو بخار استفاده نشود.

 

نماد اتو در اتکت لباس

 

معمولا نماد اتوکشی یک نقطه‌ای را، روی اجناس ظریفی مانند پشمی و ابریشمی مشاهده می‌کنید. نماد دو نقطه را روی لباس‌هایی با پارچه‌های مصنوعی خواهید دید و نماد سه نقطه روی لباس‌هایی از جنس کتان و پنبه مشاهده خواهند شد.

 

نمادهای تمیز کردن

 یک سری علامت‌های تمیز کردن، بر روی برچسب برخی از لباس‌ها چاپ می‌شود که به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید لباسی که در اختیار دارید باید توسط خشکشویی شسته شود یا اینکه خودتان می‌توانید آن را بشویید. این گونه علامت‌ها، همچنین به شما این مورد را نیز نشان می‌دهند که از چه حلالی برای لباستان استفاده کنید.

 

نماد پارچه چلانده شده

نماد پارچه چلانده شده به شستشو و چرخاندن لباس اشاره دارد. اگر علامت ضربدر روی این نماد دیدید، به معنی آن است که نباید با دست آن را بچرخانید. در صورت عدم وجود ضربدر، لباس می‌تواند به طور عادی چرخانده و شستشو داده شود. وجود یک نوار نشان می‌دهد که سرعت چرخش باید کاهش یابد. البته در این موارد بهتر است لباس‌ها با دست شسته نشوند و آن را به خشکشویی بسپارید.

چلاندن لباس، احتمالا از شایع‌ترین اشتباهاتی است که هنگام شستشوی لباس با دست و ماشین انجام می‌شود. به خصوص در مواردی که از دور خشک کن هم استفاده نمی‌کنید. در این مواقع، لباس مورد علاقه شما آسیب جدی خواهد دید و خیلی زود عمرش تمام می‌شود. بنابراین، اگر مطمئن نیستید که آیا می‌توانید آب اضافی لباستان را با چرخاندن لباس بگیرید یا نه، تنها به نمادهای روی برچسب لباس خود توجه کنید.

بیشتر بخوانید؛ پاک کردن لکه روی لباس

 

در این مطلب از ایندوفرم، به بررسی معانی نمادهای مختلف روی اتیکت‌های لباس‌ها پرداختیم و در مورد نحوه مراقبت از لباس صحبت کردیم. پیروی از دستورالعمل‌های ذکر شده روی اتیکت‌های لباس‌ها، به مراقبت بهتر از آن و عمر طولانی‌تر لباس کمک می‌کند. بسیاری از افراد نحوه خواندن برچسب‌ها را نمی‌دانند و به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند که اتیکت روی لباس را بکنند. بنابراین، به سادگی لباس را داخل ماشین لباسشویی می‌اندازند. این اشتباه می‌تواند بسیار گرانقیمت تمام شود و باعث می‌شود که شما لباس خود را برای همیشه از دست بدهید. از این رو، بهتر است مراقبت از پارچه را بشناسید و با نمادهای روی آن کاملا آشنا شوید.

مطالب مرتبط

loading